Monday, May 27, 2024
Text Size

DI MANA HILANGNYA SENYUMANMU

Di mana Hilangnya Senyumanmu

 

Dari sebuah jendela

Anak sekolah merenung sayu

Sekolahnya yang tertutup rapat

Bilakah dapat kembali kesekolah

 

Di hadapan pagar

Seorang ayah dengan motosikal

Termenung berfikir

Di manakah dapat di cari hari ini

Untuk meletak makanan di atas meja

 

Sedangkan di dapor

Seorang Ibu melihat sepi

Gerobok kayu tempat simpanan makanan

Telah kosong tidak berisi 

 

Nun jauh di seberang sana

Tiada lagi kedengaran 

Bunyi kebisingan kilang industri

Yang telah lama tidak berpenghuni

 

Dahulu daerah ini kaya raya

Senyuman warga disana sini 

Wabak ini datang bagaikan tsunami

Meranap kilang menghilang mata pencarian

 

Tiada lagi senyumanmu

Bila perkara asas sudah jauh dari genggaman

Laungan bangkit berbunyi disegenap sudut

Numun, bangkit kemana, bangkit bagaimana

 

Hilangnya senyuman mu

Bila wabak ini mengganas

Satu demi satu mereka gugur

Meninggalkan lompongan tugas tidak terisi

Melopak sedih melobang kegelapan.

 

Di mana hilangnya senyuman mu

Hilang di terowong gelap

Menanti dan mencari sinar

Di penghujung kegelapan...

 

Fauzi Nordin

28 Jun 2021

Category: Fauzi

ONLINE - Implementasi Akta Kerja 1955 di dalam Pengurusan Sumber Manusia

Kursus Secara Online atau di atas Talian

9 & 10 Disember 2020 | 9.00 am - 1.00 pm | Platform: Zoom

Bonus: Nota Pdf dan Buku Akta Kerja 1955

Semua majikan dan Pengurus, Eksekutif serta staf Pengurusan Sumber Manusia perlu mendalami Akta Kerja 1955 dan Peraturan-peraturannya. Ini merupakan asas di dalam mengurus dan mentadbir warga kerja. Di sinilah bermulanya amalan-amalan terbaik Pengurusan Sumber Manusia.

Kegagalan memahami dan mengimplementasi Akta Keja 1955 yang merupakan salah satu dari Undang-undang Buruh Malaysia (Labour Laws) akan memberi kesan yang besar kepada Syarikat / Perniagaan terutamanya tindakan undang-undang samada oleh pekerja atau Jabatan Tenaga Kerja / Mahkamah Tenaga Kerja.

Kursus ini memberi penekanan akan perlaksanaan Akta Kerja 1955 di tempat kerja.

Untuk maklumat lanjut, sila klik : Online Akta Kerja 1955

Online Akta Kerja 1955

 

Category: Fauzi

COVID 19 & PKPP / PKPB

COVID 19 yang menyerang seluruh dunia pada awal November 2019 sehingga sekarang (November 2020), telah lebih 12 bulan, tidak menampakkan ianya akan surut dan susut. Hanya perbezaan dari segi PKP telah bertukar menjadi PKPP dan juga PKPB. Di sesetengah tempat ianya telah bertukar menjadi PKPD untuk sesuatu tempoh.

Pada situasi ini kita perlu lebih fleksibel untuk memastikan kesinambungan untuk terus meletakkan "makanan diatas meja" terutama apabila bekerja dari rumah bukanlah pilihan kepada mereka dan tanpa bekerja bererti tiada gaji. Untuk mereka yang tidak terjejas pendapatan dan terus menerima gaji biasa, COVID 19 mungkin satu hikmah kepada mereka kerana turut mendapat bantuan dan kemudahan. Antaranya bantuan khas kerana COVID 19 dan juga moratorium.

Bagi yang terkesan, perlunya untuk terus berfleksibel untuk meraih pendapatan demi untuk meneruskan kelangsungan hidup. Pada hari ini, pilot kapalterbang telahpun menjadi pemandu bas dan pembawa e-hailing (Grab). Tiada apa yang harus dimalukan, demi untuk meletakan "makanan diatas meja".

Muga kita terus konsisten dan fleksibel dalam tindakan kita. Seperti kata Bruce Lee - "be water my friend".

Category: Fauzi

MENJUAL DENGAN NLP - Teknik Hitam atau Putih

Perniagaan, usahawan dan jualan adalah sesuatu yang tidak boleh dipisahkan. Tujuan sesebuah perniagaan ialah untuk menjual barang-barang atau perkhidmatan. Hasil dari jualan itulah yang memberi keuntungan kepada seseorang peniaga itu. Namun, seringkali menjual adalah kesukaran yang dihadapi oleh mana-mana peniaga. Terdapat pelbagai teknik di dalam menjual. Antaranya ialah teknik hitam atau putih (black or white).

Apabila seseorang memasuki kedai anda dan mula menunjukkan minat untuk membeli (hanya minat sahaja), maka anda bolehlah berkomunikasi yang mengandaikan bahawa pelanggan itu sudah membuat keputusan untuk membeli. Anda boleh berkata seperti:

"Tuan / Cik Puan mahukan yang biru atau yang merah."

"Abang / Adik mahukan package 3 tin atau package 6 tin."

"Cik Adik nak yang besar atau yang kecil."

"Kakak nak saya saya bungkuskan atau tidak perlu dibungkus."

Kata-kata sebegini ialah mengandaikan bahawa pelanggan sudah membuat keputusan untuk membeli. Jangan bertanya "Tuan / Cik Puan jadi atau tidak nak beli barang ni/". Sebaliknya gunakanlah teknik hitam atau putih yang membantu pelanggan membuat keputusan untuk membeli.

Selamat Mencuba.

Hubungi kami untuk mempelajari lebih 20 cara berkomunikasi untuk jualan kepada pelanggan yang ternyata berkesan. Kursus atau Latihan boleh di buat di mana sahaja yang sesuai dengan keselesaan anda. Segala-galanya ada dalam psychology menjual cara Neuro Linguistic Programming. 

Black and White

 

Category: Fauzi

Latar Belakang Peribadi

Mohd Fauzi Nordin

fauzi-3Mohd Fauzi Nordin (Fauzi Nordin) dilahirkan di Kampong Permatang Raja, Panchor, Pantai Remis, Perak Darul Ridzwan pada 11 Julai 1965. Beliau adalah anak seorang nelayan dan petani merupakan anak keempat dari lima orang adik beradik. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Panchur, Pantai Remis, Perak sehingga darjah empat. Seterusnya beliau bersekolah di Sekolah Kebangsaan Ampang, Selangor, mengikuti keluarganya berhijrah kesana.

Seterusnya beliau meneruskan persekolahan di Sekolah Menengah Maxwell, Jalan Tun Ismail, Kuala Lumpur sehinggalah di tingkatan lima.

LATAR BELAKANG PEKERJAAN

  • group-photoMemulakan kerjaya di dalam Kementerian Dalam Negeri Malaysia dan seterusnya di Lembaga Lebuhraya Malaysia.
  • Setelah 3 tahun didalam perkhidmatan Kerajaan Malaysia, Beliau memasuki Projek Lebuhraya Utara-Selatan Berhad (PLUS) iaitu sebuah syarikat pengendali lebuhraya yang terbesar di Malaysia.
  • Berpengalaman bertugas sebagai Eksekutif Operasi di salah sebuah Lebuhraya yang tersibuk di Malaysia yang mempunyai lebih 200 pekerja dan 30 Penyelia di dalam operasi 24 jam sehari selama hampir 6 tahun.
  • Lima tahun yang terakhir beliau bertugas di Jabatan Sumber Manusia sebagai Ketua Unit yang mengendalikan pelbagai fungsi seperti Latihan untuk pekerja, disiplin, kebajikan pekerja , Keselamatan dan kesihatan pekerja serta terlibat secara langsung dalam membangunkan organisasi didalam pelbagai aspek dan program.
  • Beliau juga pernah memegang jawatan sebagai Pengurus Kumpulan Pentadbiran dan Sumber Manusia di salah sebuah syarikat pembinaan.

group-photo2

Fauzi awardedPENGALAMAN

  • Beliau Berpengalaman mengendalikan lebih 1000 kes-kes disiplin termasuklah kes-kes pembuangan kerja. Tugas-tugas beliau di dalam menjaga disiplin kakitangan
  • bermula dari memberi kaunseling, melakukan penyiasatan, menjadi pegawai pendakwa / pegawai pembentang di dalam sessi Siasatan Dalaman Disiplin (Domestic Inquiry) dan seterusnya mewakili majikannya di dalam kes-kes di Jabatan Perhubungan Perusahaan dan Jabatan Buruh.
  • Apabila kes-kes dirujuk ke Mahkamah Perusahaan dan Mahkamah Buruh, En. Mohd Fauzi Nordin juga diberi tanggungjawab bagi mewakili majikannya. Setakat hari ini beliau telah memastikan majikannya berjaya di dalam hampir kesemua kes pembuangan kerja yang dirujuk samada di Mahkamah Perusahaan atau Mahkamah Buruh. En. Mohd Fauzi Nordin juga terlibat sebagai perunding dan setiausaha di dalam rundingan Perjanjian Bersama dengan Kesatuan Sekerja. Beliau berpengetahuan luas di dalam Pengurusan Sumber Manusia termasuklah di dalam Perhubungan Perusahaan.dan kecenderungannya dalam bidang
  • Minat peningkatan produktiviti, beliau telah di pilih mewakili Malaysia ke Latihan Ergonomics selama 3 minggu anjuran kerajaan Jepun pada tahun 2003.
  • Dari segi latihan, Mohd Fauzi Nordin sering dikenali sebagai seorang tenaga pengajar yang praktikal, iaitu beliau sering mempermudahkan teori-teori pengurusan untuk di praktikkan dengan mudah dan berkesan.
Category: Fauzi

fauzi-4Mohd. Fauzi Nordin MBA

Principal Consultant / Learning Technologist

KELAYAKAN DI DALAM LATIHAN

  • Surat Pengecualian dari mengambil Certificate in Training (CIT) dari Pembangunan Sumber Manusia Berhad (PSMB)
  • Cerificate in Training Evaluation (CITE) dari Pembangunan Sumber Manusia Behad (PSMB)
  • Certificate IV in Training & Evaluation, Australia
  • Certified Trainer –Perkhidmatan Pelanggan Mesra Malaysia, Kementerian Pelancongan Malaysia
  • Certified Trainer, UBS Software, UBS

LATAR BELAKANG AKADEMIK

  • Master in Business Administration (MBA)
  • Bachelor in Business Administration (BBA)
  • Diploma in Personnel Management (DIPM)
  • Diploma in Public Administration (DPA)

Hunbungi En Fauzi

H/P : 019-397 0002

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.